Pressemeddelelser, der bliver læst

Vi skriver pressemeddelelser med ét eneste formål - nemlig at skaffe dig presseomtale. Det er en af de mest effektive former for markedsføring, fordi positiv omtale i aviser og blade næsten altid giver flere nye kunder end betalte annoncer. Men det er ikke nemt, for journalister modtager et hav af pressemeddelelser hver eneste dag. Langt de fleste ryger direkte i papirkurven, og der er ingen klagemuligheder. Derfor skal pressemeddelelsen udformes på pressens betingelser - og det har vi årelang erfaring med.

En pressemeddelelse skal være kort, den skal være nem at gå til, den skal være fejlfri, den skal være fri for floskler - og så skal den frem for alt indeholde en god historie. Vi begynder med det sidste:

Den gode historie skal have hovedrollen

Først finder vi - sammen med dig - den gode historie. En spændende vinkel, som får dit produkt til at skille sig ud. Det kaldes at vinkle teksten, og det er et af de vigtigste redskaber for en tekstforfatter (især hvis produktet ikke er specielt højprofileret). Den gode historie skal stå allerøverst i enhver pressemeddelelse. Ingen journalist læser videre, hvis ikke de første par linjer fanger hans interesse.

Gør journalistens liv nemt

Man kan lige så godt gøre journalistens liv så nemt som muligt. Journalister er ikke anderledes end andre mennesker. De har også travle arbejdsdage og har hverken tid eller lyst til at gætte på, hvad du mon vil dem. De vil have historier, der er så nemme at gå til som overhovedet muligt. Vi udformer altid en pressemeddelelse sådan, at den uden besvær kan omskrives til en fiks og færdig avisartikel. Med citater og fakta, som uden videre kan kopieres og indsættes.

En pressemeddelelse SKAL være fejlfri

Det er en myte, at stavefejl og andre sproglige fejl er ligegyldige, "fordi journalisterne jo alligevel retter fejlene". Ja, det gør de - hvis de altså synes, at dit produkt er så fantastisk, at de for enhver pris må og skal fortælle deres læsere om det. Men chancen for, at en journalist overhovedet gider læse en hel, lang pressemeddelelse, er meget større, hvis teksten er velskrevet og fejlfri. Fejlfri tekst giver indtryk af seriøsitet. Hvis man ikke engang har gidet at gøre sig den ulejlighed at læse korrektur, er budskabet nok ikke særlig vigtigt.

Og igen - man kan lige så godt gøre journalistens liv nemmere. Jo færre fejl, jo mindre arbejde for ham - og dermed større sandsynlighed for, at han får lyst til at bringe din historie.

Ud med flosklerne, tak

Journalister gider ikke at læse pressemeddelelser, der er fyldt med floskler. Ord som "sensationel", "nyskabende", "innovativ", "visionær" og den slags kan man lige så godt smide langt væk og aldrig bruge igen. Det samme gælder udtryk som "Vi sætter kunden i centrum". Enhver journalist har set dem en million gange før, og de preller helt af. De kan endda vække decideret modvilje. Journalister vil have nøgtern information og er trænede i at gennemskue selvros. Derfor bruger vi kun tillægsord i en pressemeddelelse, hvis de virkelig giver mening.

En god tommelfingerregel er, at hvis enhver anden virksomhed ville kunne bruge det samme udtryk om sig selv, skal man undgå det. Hvilken virksomhed vil ikke selv mene, at den er "visionær"? Og hvilken virksomhed vil ikke skrive under på, at den "sætter kunden i centrum"?

Hvis det virkelig er vigtigt for dig at understrege, at din virksomhed er innovativ, skal vi nok skrive det - men på en innovativ måde!

Korte pressemeddelelser virker bedst

Alt for mange pressemeddelelser er alt for lange. Der er så meget at fortælle, og man vil helst have det hele med. Men det duer ikke i kampen om medieopmærksomheden. De mindre vigtige ting skaber støj og stjæler opmærksomheden fra hovedbudskabet. Jo kortere pressemeddelelsen er, jo større chance for, at den bliver læst.

Vil du have garanti for presseomtale?

Det kunne vi ikke drømme om at udstede - af den enkle grund, at en sådan garanti er det rene vrøvl. Hvis nogen tilbyder dig en garanti for presseomtale, er de slet og ret useriøse. Selv med en usandsynligt god pressemeddelelse ved man aldrig, hvad der sker. Måske kører en kendt politiker ind i en betonklods samme dag, din pressemeddelelse bliver udsendt - eller måske brænder Rundetårn ned til grunden. Med det resultat, at din pressemeddelelse "drukner". Vi garanterer kun, at vi gør vores allerbedste for at sikre dig omtale - og det indbefatter også rådgivning om, hvornår en pressemeddelelse skal udsendes - og hvornår den i hvert fald ikke skal udsendes.

Ingen faste regler

I virkeligheden findes der ingen regler, når man skriver pressemeddelelser. Det ovenstående er bare vores mening. Og nogle gange skal man gøre tingene på en helt anden måde, end man plejer.

Og så er der alle de gange, hvor det er bedre slet ikke at udsende en pressemeddelelse. Nemlig, hvis der ikke er ret store chancer for medieomtale. Hvis du igen og igen udsender pressemeddelelser, der ikke er gode nok til en avishistorie, er det som at råbe "ulven kommer!". Journalisterne bliver vænnet til, at pressemeddelelser fra firma XX er ligegyldige. Og så holder de op med at læse dem. Vent hellere, til du virkelig har noget interessant at fortælle.

"I ved garanteret meget mere om, hvordan man får succes med en pressemeddelelse"

Ja, det gør vi. Men det siger vi ikke. Undtagen til vores kunder, naturligvis. Så hvis du gerne vil vide mere om, hvad en velskrevet pressemeddelelse kan gøre for din omsætning, skulle du tage at kontakte os.