Seo-tekster / søgemaskineoptimeret webtekst

Seo betyder Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering), og seo-tekster er webtekster, der kan bringe din hjemmeside højere op i søgningerne på Google og de andre søgemaskiner. Men det er ikke nok. De skal også være velskrevne og fejlfri, så de rent faktisk kan sælge dit produkt – fuldstændig ligesom alle andre webtekster. Her i huset skriver vi derfor seo-tekster, der BÅDE er søgemaskineoptimerede OG velskrevne og sælgende.

Det betyder, at vi ikke bare bruger de søgeord, du gerne vil kunne findes på. Vi sørger også for at variere dem og skrive dem ind i teksten på en måde, som virker naturlig – og sådan, at teksten stadig er indbydende og giver lyst til at læse mere. Formålet er at øge din omsætning – ikke bare at fornøje Google.

Seo-tekster skal være fejlfri

Der er også en anden grund til, at seo-tekster skal være fejlfri. Hvis søgeordene er stavet forkert, har søgemaskinerne sværere ved at identificere dem – og så nytter de intet. Google er endnu ikke blevet så dygtige, at de kan gætte, hvad man i virkeligheden mener. Derfor er det vigtigt, at seo-teksterne er skrevet af en tekstforfatter med godt tjek på dansk retskrivning.

Grammatikken er også vigtig

I forbindelse med deres "Panda Update" i 2011 offentliggjorde Google, at korrekt stavning og grammatik nu har betydning for vurderingen af kvaliteten af et website – og dermed for, hvor højt det bliver placeret i søgninger. Det gør det endnu vigtigere, at du er omhyggelig med indholdet i dine seo-tekster.

Læs mere om velformulerede og sælgende webtekster >

Alle seo-tekster skal være unikke

På store websites med mange undersider er det nemt at falde for fristelsen til at "genbruge" tekster flere steder. Men det duer ikke – slet ikke, når vi taler om seo-tekster og søgemaskineoptimering. Hvis du har de samme tekster liggende flere steder på din hjemmeside – eller andre steder på internettet – bliver der tale om "duplicate content" (kopieret indhold), og det kan søgemaskinerne ikke lide. I sidste ende risikerer man faktisk, at Google slet ikke vil vise de pågældende sider.

Derfor skal der skrives unikke tekster til hver eneste underside og hvert eneste produkt. Det kan være svært, ikke mindst når det drejer sig om webshops med mange, næsten ens produkter. Men det er faktisk muligt – kontakt os og hør om mulighederne >

Overskrifter, interne links, title og description

Det hører med til en god seo-tekst, at man overholder de formelle "regler" for webtekster. Vi sørger derfor for at opbygge en fornuftig overskriftsstruktur (h-tags), ligesom vi indarbejder relevante interne links. Vi kan naturligvis også skrive søgemaskineoptimerede title og description tags (de tre linjer, man ser i Google-søgninger). Ligesom med de øvrige tekster er det nødvendigt med unikke, godt skrevne titler og beskrivelser på hver eneste af dine undersider, og det kan godt være en kunst på et stort og omfattende website.

Nyt er godt – når det gælder søgemaskineoptimeret tekst

Seo-tekst skal vedligeholdes - af to grunde. Den ene er den indlysende, at din virksomhed udvikler sig, og du får nye produkter eller ydelser. Den anden grund er, at Google foretrækker websites, som ikke er statiske. Websites, hvor der sker noget nyt (læs: ny tekst), får simpelthen et plus i søgemaskinerne. Derfor kan det være fornuftigt at indgå en aftale med en god online-tekstforfatter – f.eks. os – om løbende opdatering af dine seo-tekster.

Seo-tekster må gerne være lange

Søgemaskiner kan ikke se billeder. De kan heller ikke se grafik og lækkert design. Men de kan læse ord. Og de er rigtigt glade for mange ord. Derfor må seo-tekster gerne være lange – så længe de ikke giver indtryk af udelukkende at være søgemaskine-spam. Når vi skriver seo-tekst, forsøger vi at finde flere relevante indfaldsvinkler, som både kan være interessante for dine kunder – og samtidig give dit website ekstra tyngde i søgemaskinerne.

Long tail-søgeudtryk i seo-tekster

Hvis du opererer i et meget konkurrencepræget marked, er det klogt også at bruge kræfter på specielle sammensætninger af ord, som dine kunder måske vil søge på – såkaldte long tail-søgninger. Konkurrencen vil typisk være langt mindre, og det vil bringe dit website højere op i søgningerne.

Søgeordsanalyse

Inden vi begynder at skrive en seo-tekst, foretager vi – i samarbejde med dig – altid en søgeordsanalyse. Du har formentlig selv gode forslag til de søgeord, dine kunder vil bruge, men vi undersøger det også ved hjælp af forskellige søgeordsværktøjer. Derefter gælder det om at definere, hvilke søgeord, du gerne vil kunne findes på. Nogle gange kan det betale sig at vælge lidt mindre populære ord, for der er konkurrencen ikke så stor. Og det er som bekendt bedre at være en stor fisk i en lille sø – end en lille fisk i en stor sø.

Seo-tekst – et belastet udtryk

I dag er det indlysende nødvendigt, at dine hjemmesidetekster er søgemaskineoptimerede. Ellers er der simpelthen alt for få kunder, der finder frem til dit website.

Desværre er selve udtrykket seo-tekst i de senere år blevet belastet. Alt for mange – også såkaldte seo-tekstforfattere – tror, at det er tilstrækkeligt at læsse et hav af søgeord ind i teksten. Det resulterer i seo-tekster, som er så dårligt skrevne, at de ligefrem skræmmer kunderne væk. Og du har jo ingen som helst glæde af stor trafik på dit website, hvis de potentielle kunder forsvinder igen med det samme.

Desuden bliver Google bedre og bedre til at identificere tekster, som udelukkende er skrevet af seo-hensyn, og kan vælge at se helt bort fra dem. Igen: Seo-teksterne skal opbygges på en naturlig og flydende måde – ligesom enhver anden tekst – og derfor kan det betale sig at inddrage en dygtig og professionel tekstforfatter.

Vil du gerne vide mere om gode og velskrevne seo-tekster til dit website? Så kontakt os >